Hjælp til driften med online foreningssystem

Hvad er et foreningssystem?

Et online foreningssystem er en digital platform, hvor medlemmer kan samarbejde og administrere aktiviteter.

digitale online redskaber og værktøjer til foreningDer er mange hjælpeværktøjer og ressourcer til rådighed, der kan hjælpe med at effektivisere driften af en forening. Disse værktøjer kan hjælpe med alt fra medlemsstyring til økonomi og kommunikation. Her er nogle populære typer af hjælpeværktøjer:

Medlemsstyring

Member Management System

Digitale platforme som Holdsport.dk (gratis), MemberClicks eller MemberPlanet kan hjælpe med medlemsregistrering, kommunikation og arrangementstilmelding.

Økonomistyring

Regnskabsprogrammer

Værktøjer som Billy, e-conomic eller Dinero kan lette opgaverne vedrørende økonomistyring, fakturering og regnskab. Læs mere her

Kommunikation

E-mailmarkedsføring

Brug af e-mailmarkedsføringsplatforme som Mailchimp eller Constant Contact kan hjælpe med at sende nyhedsbreve og meddelelser til medlemmer

Sociale medier

Sociale medieværktøjer som Hootsuite eller Buffer kan hjælpe med planlægning og styring af sociale medieindlæg.

Projektstyring

Trello eller Asana
Disse værktøjer kan hjælpe med at organisere opgaver og projekter, hvilket er nyttigt for bestyrelsen eller arbejdsgrupper i foreningen.

Mødeplanlægning og afstemninger

Doodle eller When2Meet

Disse værktøjer hjælper med at planlægge møder ved at lade medlemmerne angive tilgængelighed.

Google Forms og afstemninger

Brug af Google Forms til at oprette afstemninger eller indsamle feedback fra medlemmer.

Dokumentdeling og samarbejde

Google Workspace (tidligere G Suite)
For dokumentdeling, samarbejde og e-mail kan Google Workspace være et kraftfuldt værktøj.

Microsoft Teams eller Slack

Disse platforme understøtter teamkommunikation og samarbejde.

Hjemmeside og Onlinepræsentation:

WordPress eller Hostet løsning

Byg en hjemmeside for foreningen med disse værktøjer, der kræver minimal teknisk viden.

Møde- og webinarplatforme

Zoom, Microsoft Teams eller Google Meet

Disse platforme kan bruges til virtuelle møder, webinars eller onlinearrangementer.

Videoproduktion og redigering

iMovie, Adobe Spark eller DaVinci Resolve:

Hvis din forening arbejder med videoer, kan disse værktøjer hjælpe med videoredigering og produktion.

Undervisning og træning:

Google Classroom eller Moodle

Disse platforme kan bruges til onlineundervisning eller træningsformål, hvis det er relevant for foreningen.

Det er vigtigt at vælge værktøjer, der passer til foreningens specifikke behov og størrelse. Det kan også være en god idé at konsultere medlemmerne for at finde ud af, hvilke værktøjer de er mest komfortable med at bruge.

Få et komplet samlet foreningssystem

Der er flere forskellige udbydere af online foreningssystemer, hvor du får meget af det ovenstående i en samlet pakke til en særlig lav og helt super pris.
Køber i adgang til alle de ovenstående services hver især, bliver det hurtigt til over 1.000 om måneden i udgift – og I skal alle logge ind 8 steder – dyrt og upraktisk til en forening.

Derfor anbefaler vi, at I ser nærmere på de mange systemer særligt udviklet netop til foreninger i Danmark – Herunder lidt om de mest brugte systemer

Klubmodul

Et helt igennem fint system, der også kan rigtigt meget, men det er også enormt dyrt, at komme i gang med.
De kræver en noget voldsom betaling for at opsætte systemet til jeres forening og faktisk også en ret høj pris pr måned.

En klar fordel er, at de har et regnskabssystem inkluderet i prisen.

Conventus

En noget ældre system, der er knap så moderne opsat. Det er enormt flittigt brugt af Kommunerne, der bruger det til at modtage tal om medlemmer i hele Danmark.
Jeres forening skal ikke nødvendigvis bruge deres system i dagligdagen, men en del kommuner kræver, at man opretter sig gratis i systemet og indsender medlemstal til dem gennem det system.

Der er mange flere – søg blot i Google efter foreningssystem